Kapitel 1 - Nyckeln till delaktighet
Alla ska kunna delta i samhället
Alla har rätt att vara en del av samhället. Därför behöver samhället utformas utifrån människors olika behov och förutsättningar. Det offentliga har ett särskilt ansvar. Vi får inte exkludera några medborgare, utan måste ta reda på hur vi ska göra för att alla ska kunna delta i och gynnas av vår verksamhet.
Det går att öka delaktigheten på olika sätt, och det kommer du att få lära dig mer om i den här utbildningen. Men en grundregel som kan vara bra att hålla i minnet är att det som är nödvändigt för några är bra för många – och bekvämt för alla.
Det funktionshinderspolitiska målet visar vägen
Vi som arbetar i det offentliga har ett antal grundläggande värderingar som vår utgångspunkt. Enligt svensk grundlag ska vi ”verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället och för att barns rätt tas till vara”. Sedan 2009 gäller också FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning i Sverige. Den beskriver vad som krävs för att personer med funktionsnedsättning ska kunna ta del av de mänskliga rättigheterna. Konventionen berör alla samhällsområden och alla oss som jobbar i det offentliga.
Konventionen är också grunden för det nationella funktionshinderspolitiska målet som gäller sedan 2017. Målet är att ”med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning som utgångspunkt, uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning i ett samhälle med mångfald som grund”. Målet ska också bidra till ökad jämställdhet och till att barnrättsperspektivet beaktas.
Det funktionshinderspolitiska målet och FN:s konvention hänger ihop. De har båda ett tydligt fokus på funktionshinder. De visar att det går att förebygga och avhjälpa hinder genom att göra förändringar i samhället för att öka tillgängligheten och delaktigheten.
Det funktionshinderspolitiska målet ligger också väl i linje med de 17 globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030. Genom att arbeta för att nå det funktionshinderspolitiska målet kan vi alltså samtidigt arbeta för att nå målen i Agenda 2030. På sidan Vägar till mer information kan du läsa mer om funktionshindersperspektivet i Agenda 2030.
Vi kan nå målet med hjälp av fyra arbetssätt
För att nå det funktionshinderspolitiska målet finns det en inriktning som innefattar fyra olika arbetssätt:
- principen om universell utformning
- befintliga brister i tillgängligheten
- individuella stöd och lösningar för individens självständighet
- förebygga och motverka diskriminering.
Syftet med arbetssätten är att förebygga och ta bort funktionshinder i samhället. Ett funktionshinder uppstår i mötet mellan en person med funktionsnedsättning och en omgivning som på ett eller flera sätt är otillgänglig. Det kan handla om miljöer, tjänster och produkter som är utformade på sätt som hindrar människor från att delta fullt ut.
Alla fyra arbetssätt behövs – de hänger ihop och är beroende av varandra. Principen om universell utformning är grundläggande. Genom att utgå från den när vi tar fram något nytt ser vi till att det kan användas av så många som möjligt. Då uppstår färre brister som vi behöver åtgärda i efterhand. Och när vi använder oss av något av de tre första arbetssätten är det ett effektivt sätt att förebygga och motverka indirekt diskriminering.
Klicka på rutorna för att läsa mer om arbetssätten.
Universell utformning innebär att vi utformar samhället med medvetenhet om den variation och de olika behov som finns bland befolkningen. Det innebär i praktiken att utforma nya produkter, tjänster, processer och miljöer så att de i största möjliga utsträckning kan användas av alla – istället för att göra anpassningar för några personer i efterhand. Det bidrar till att personer med funktionsnedsättning får möjlighet att verka självständigt i vardagen på lika villkor som personer utan funktionsnedsättning.
Med hjälp av universell utformning kan vi undvika att skapa brister i tillgängligheten. Vi kan också minska behovet av vissa särskilda lösningar. Exempelvis kan behovet av färdtjänst minska om vi gör kollektivtrafiken tillgänglig för fler. Däremot kan vi inte minska enskilda personers behov av stöd och hjälpmedel. Stöd kan vara exempelvis ledsagning och personlig assistans medan hjälpmedel kan vara exempelvis rullstol och hörapparat. Sådana stöd och hjälpmedel är tillsammans med tillgänglighet det som skapar delaktighet för alla.
Här är två exempel på hur det går att arbeta med universell utformning:
- Din myndighet ska utveckla en ny e-tjänst. Redan tidigt i utvecklingsarbetet funderar ni över vilka som ska kunna använda tjänsten och hur ni då behöver utforma den.
- Din myndighet ska bygga eller flytta till nya lokaler. I samband med kravställningen vid upphandlingen planerar ni för att alla ska kunna använda arbetsplatsen.
Brister i tillgängligheten riskerar att skapa hinder för personer med funktionsnedsättning. Hindren kan finnas i såväl fysiska som digitala produkter, miljöer, system och tjänster. De gör att det blir svårare för personer med funktionsnedsättning att delta på lika villkor som övriga befolkningen.
Även om vi gör nya saker mer användbara och tillgängliga genom universell utformning finns det fortfarande många hinder kvar i de befintliga miljöerna och tjänsterna. Därför är det viktigt att arbeta med att identifiera och åtgärda dem. Arbetet måste bedrivas systematiskt och uthålligt. Det är också viktigt att hämta kunskap och erfarenhet från personer som möter hindren.
Här är två exempel på hur det går att arbeta med befintliga brister i tillgängligheten:
- Inventera myndighetens webbplats och åtgärda brister – regelbundet och systematiskt.
- Ha med frågor om tillgänglighet i lokalerna och arbetsmiljön när ni genomför skyddsronder.
Därefter behöver ni ta fram en plan för att åtgärda de brister ni upptäcker.
Att arbeta med individuella stöd och särskilda lösningar för individens självständighet handlar om att ge personer det stöd de behöver och vill ha för att kunna delta i samhället.
Några exempel på individuella stöd och lösningar är
- att en anställd på en myndighet får en skärmläsare till sin arbetsdator
- ledsagning
- tillgång till teckenspråkstolk under ett möte
- färdtjänst till ett möte
- personlig assistans för att klara av vardag, arbete och studier.
Den här typen av stöd och lösningar ska vi använda som ett komplement när vi inte kan nå alla genom att utforma universellt och åtgärda befintliga brister. Man kan säga att individuella stöd är en kompensation för en persons funktionsnedsättning, medan särskilda lösningar är en kompensation för att något inte är tillräckligt tillgängligt.
Alla offentliga aktörer behöver kunna erbjuda stöd och lösningar – eller ha god beredskap för att kunna erbjuda det vid behov. Man ska få samma möjlighet till stöd oavsett var i landet man bor. Stöden och lösningarna ska också präglas av en hög grad av självbestämmande för individen, så att hen har möjlighet att vara delaktig i utformning och beslut.
Här är två exempel på hur det går att arbeta med individuella stöd och lösningar:
- Se till att det går att få ut beslut i alternativa format när det behövs.
- Se till att det finns rutiner för att erbjuda teckenspråkstolk när en person behöver det i mötet med någon på myndigheten.
Att förebygga och motverka diskriminering handlar om att arbeta för att diskriminering inte ska uppstå och om att agera när något ändå sker. Principen om icke-diskriminering är central både i FN:s konventioner om mänskliga rättigheter, i funktionshinderspolitiken och i svensk lagstiftning. Det finns bland annat lagkrav på att arbeta med aktiva åtgärder mot diskriminering enligt kapitel 3 i diskrimineringslagen.
Det finns olika typer av diskriminering. Det som kallas för indirekt diskriminering beror på strukturer i samhället som missgynnar vissa personer eller grupper. Direkt diskriminering handlar istället om direkta, diskriminerande handlingar på individnivå.
Att arbeta med de tre första arbetssätten är ett bra sätt att förebygga att personer med funktionsnedsättning utsätts för indirekt diskriminering, till exempel på grund av bristande tillgänglighet. Men även om vi gör det finns det fortfarande stereotypa uppfattningar, fördomar och attityder i samhället. De kan leda till att personer med funktionsnedsättning utsätts för direkt diskriminering, till exempel i mötet med en enskild person som har fördomar. Därför behöver funktionshindersperspektivet finnas med i myndigheternas arbete mot diskriminering i stort.
Det är också viktigt att komma ihåg att personer med funktionsnedsättning inte är en homogen grupp och att en person med funktionsnedsättning kan beröras av flera olika diskrimineringsgrunder. Exempelvis kan faktorer som kön och ålder påverka hur stor risk en person med funktionsnedsättning har att utsättas för diskriminering. Åtgärder för att motverka diskriminering behöver därför utgå från flera diskrimineringsgrunder.
Här är två exempel på hur det går att arbeta aktivt med för att förebygga och motverka diskriminering:
- Ni inkluderar tydligt funktionsnedsättning i myndighetens arbetsmiljöarbete och ser till att det fångas upp i relevanta planer, till exempel myndighetens antidiskrimineringsplan.
- Ni ser till att alla medarbetare har tillräcklig kunskap om diskriminering och om att det även kan innefatta trakasserier på grund av funktionsnedsättning.
Om de fyra arbetssätten
Film: Om de fyra arbetssätten
Funktionshinderspolitiken då och nu
Vägen till dagens funktionshinderspolitik har varit lång. Ur ett historiskt perspektiv har personer med funktionsnedsättning ofta varit diskriminerade och utestängda från stora delar av samhället. I den här filmen får du se hur funktionshinderspolitiken har utvecklats från 1800-talet till idag.
Film: Funktionshinderspolitiken då och nu
Den funktionshinderspolitiska strategin hjälper oss att följa upp
Regeringen har gett 28 myndigheter och Folkbildningsrådet i uppdrag att arbeta med en funktionshinderspolitisk strategi under tio år, 2021–2031. Strategin förtydligar myndigheternas uppdrag att följa upp att alla människor i Sverige har lika förutsättningar att vara en del av samhället och kan använda de tjänster som erbjuds. Myndigheten för delaktighet (MFD) ska fungera som stöd till myndigheterna när de genomför strategin.
Myndigheterna representerar tolv olika samhällsområden:
- arbete och försörjning
- utbildning och livslångt lärande
- transport
- byggd miljö och samhällsplanering
- digitalisering
- offentlig upphandling
- hälsa, folkhälsa och social välfärd
- kultur och fritid
- demokratisk delaktighet
- rättsväsende
- konsumentpolitik
- krisberedskap.
Hur långt har ni kommit?
Fundera en stund över hur långt ni har kommit hittills i arbetet med att genomföra funktionshinderspolitiken på din arbetsplats. Du kan utgå från de här frågorna:
- Hur jobbar ni med funktionshindersfrågor på din myndighet idag?
- Jobbar ni med något eller några av de fyra arbetssätten? Hur gör ni det, i så fall?
- Vilket eller vilka av arbetssätten har störst betydelse för dig i din yrkesroll?
Så arbetar myndigheterna
Film: Så arbetar myndigheterna