Kapitel 2, avsnitt 5 - Barnrätt och jämställdhet
Andra avsnitt i kapitel 2
Det här är avsnitt 5. Klicka på en länk nedan för att gå direkt till något av de andra avsnitten i kapitel 2.
Avsnitt 1 – Tillgänglig verksamhet
Avsnitt 2 – Tillgänglig kommunikation
Avsnitt 3 – Upphandling
Avsnitt 4 – Dialog
Avsnitt 5 – Barnrätt och jämställdhet (det här avsnittet)
Barnrätt och jämställdhet
För en myndighet är det grundläggande att möta medborgarnas behov. Medborgarna har en mångfald av olika bakgrunder och behov som vi måste ta hänsyn till, bland annat ålder, könstillhörighet, etnicitet, funktionsförmåga och utbildningsnivå. För att göra det finns det tre perspektiv som ofta är relevanta: barnrätt, jämställdhet och funktionshinder. De måste finnas med när vi genomför vårt uppdrag – både internt och externt – för att verksamheten ska komma alla medborgare till gagn.
Hur perspektiven påverkar arbetet beror på vilket uppdrag myndigheten har. Men i all verksamhet måste vi göra en analys för att se om och på vilket sätt de är relevanta. Det gäller oavsett om vi jobbar med individärenden och medborgarkontakt, tillsyn, främjande, normgivning, bidragsgivning eller något annat.
Många myndigheter har särskilt uttalade uppdrag att arbeta med barnrättsfrågor, jämställdhetsintegrering eller funktionshinderspolitiken. I arbetet med sådana uppdrag är det viktigt att också få in de andra perspektiven. I arbetet med exempelvis jämställdhetsintegrering behöver vi analysera vilka utmaningar kvinnor med funktionsnedsättning möter. Och i arbetet med att belysa barnets perspektiv behöver vi se till att barn med funktionsnedsättning får komma till tals.
I det funktionshinderspolitiska arbetet är det på samma sätt väldigt viktigt att ha med sig perspektiven barnrätt och jämställdhet och göra analyser utifrån dem. Personer med funktionsnedsättning är ju långt ifrån en homogen grupp, och de hinder man möter kan variera stort beroende på faktorer som ålder och kön.
Klicka och läs mer om hur analysen av barnrätt respektive jämställdhet kan gå till.
De allra flesta barn med funktionsnedsättning finns där alla andra barn finns, men deras situation, förutsättningar och behov kan ibland skilja sig från andra barns. Därför är det viktigt att synliggöra dessa förutsättningar och behov i alla frågor som berör barn. Då kan vi bidra till jämlika levnadsvillkor och lika möjligheter till utveckling, trygghet och delaktighet för alla barn.
När din myndighet analyserar verksamheten utifrån ett barnrättsperspektiv finns det några huvudfrågor som ni behöver ställa er:
- Hur berör verksamheten barn med funktionsnedsättning?
- Vad finns det för befintlig kunskap?
- Ska barn med funktionsnedsättnings röster höras i verksamheten, och i så fall hur och av vem?
- Vilken ny kunskap skulle verksamheten kunna bidra med? Finns det kunskapsluckor som verksamheten inte kan bidra till?
Beroende på vilket kön man har kan man möta olika utmaningar och hinder i samhället. För personer med funktionsnedsättning kan alltså både funktionsnedsättningen och kön spela in när det gäller vilka funktionshinder som uppstår i vardagen. Därför är det viktigt att ha ett jämställdhetsperspektiv när man ska analysera om en verksamhet är tillgänglig och om alla som berörs av den har samma möjlighet att vara delaktiga.
När din myndighet analyserar verksamheten utifrån ett jämställdhetsperspektiv finns det några huvudfrågor som ni behöver ställa er:
- Hur berörs flickor, pojkar, kvinnor och män med funktionsnedsättning? Var kan det finnas skillnader, både sinsemellan och i jämförelse med övriga befolkningen?
- Vad vet vi idag och hur ser kunskapsläget ut?
- Vilka faktorer kan eller verkar ligga bakom skillnaderna?
- Vilken ny kunskap skulle behövas för att belysa eller åtgärda skillnaderna, och hur kan ni skaffa den kunskapen?
Myndigheten för delaktighets material om barnrättsarbete
MFD har tagit fram en webbkurs och en checklista som handlar om hållbart barnrättsarbete som inkluderar barn med funktionsnedsättning. Genom att ta del av materialet kan du lära dig mer om hur du kan arbeta med barnrättsfrågor på ett hållbart sätt, som ett led i att genomföra funktionshinderspolitiken.
Klicka på knapparna om du vill öppna checklistan eller webbkursen i en ny flik i webbläsaren.
Webbkurs om hållbart barnrättsarbete – så kan vi inkludera fler i MFD:s verktyg för onlinekurser
Tips från Myndigheten för delaktighet
Film: Tips från Myndigheten för delaktighet
Tips från Jämställdhetsmyndigheten
Film: Tips från Jämställdhetsmyndigheten
Flera perspektiv
I den här övningen får du fundera på hur ni bland annat kan få in perspektiven barnrätt och jämställdhet i arbetet. Läs igenom beskrivningen av situationen här nedanför och klicka sedan på Nästa.
Situationen
Du och dina kollegor arbetar med att ta reda på om medborgarna är nöjda med myndighetens service som rör en av era tjänster. Nu funderar ni på hur ni ska kunna lyfta fram flera olika perspektiv i er undersökning. Ni vill skapa er en tydlig bild av vad som fungerar bättre och sämre för olika grupper så att ni kan satsa extra på att förbättra servicen för dem som behöver den allra mest.
Vad tror du?
Återkoppling
Det stämmer! Genom att prata med kunniga kollegor, genomföra en enkätundersökning och prata med de som använder tjänsten idag kan ni få en heltäckande bild av vad som fungerar bra och mindre bra när det gäller er service idag.
Det är kombinationen av olika åtgärder som kan ge ett bra resultat – om ni bara gör en av dem riskerar ni att missa viktig information. Om ni till exempel bara frågar vad personer som redan använder tjänsten tycker får ni inte veta varför andra personer inte använder den och vad som skulle kunna få dem att börja. Och när ni genomför enkäten är det viktigt att den är tillgänglig så att alla kan ta del av och svara på den. I enkäten behöver ni också ställa frågor om kön, ålder och funktionsnedsättning, så att ni kan bryta ner resultatet på flera olika grupper. Då kan ni få reda på vad ni behöver göra för att bättre nå de olika grupperna.
Att genomföra fokusgrupper skulle kunna vara ett sätt att få mer fördjupad information om vad olika grupper tycker. Men det är inte lämpligt att genomföra fokusgrupper med barn om ni inte redan är helt säkra på att barn använder er tjänst och service. Det kan ni ta reda på genom exempelvis en enkät.
Återkoppling
Det stämmer inte riktigt. Genom att prata med kunniga kollegor, genomföra en enkätundersökning och prata med de som använder tjänsten idag kan ni få en heltäckande bild av vad som fungerar bra och mindre bra när det gäller er service idag.
Det är kombinationen av olika åtgärder som kan ge ett bra resultat – om ni bara gör en av dem riskerar ni att missa viktig information. Om ni till exempel bara frågar vad personer som redan använder tjänsten tycker får ni inte veta varför andra personer inte använder den och vad som skulle kunna få dem att börja. Och när ni genomför enkäten är det viktigt att den är tillgänglig så att alla kan ta del av och svara på den. I enkäten behöver ni också ställa frågor om kön, ålder och funktionsnedsättning, så att ni kan bryta ner resultatet på flera olika grupper. Då kan ni få reda på vad ni behöver göra för att bättre nå de olika grupperna.
Att genomföra fokusgrupper skulle kunna vara ett sätt att få mer fördjupad information om vad olika grupper tycker. Men det är inte lämpligt att genomföra fokusgrupper med barn om ni inte redan är helt säkra på att barn använder er tjänst och service. Det kan ni ta reda på genom exempelvis en enkät.
Att genomföra fokusgrupper skulle kunna vara ett sätt att få mer fördjupad information om vad olika grupper tycker. Men det är inte lämpligt att genomföra fokusgrupper med barn eller andra grupper innan ni har tagit reda på vilka som berörs av er tjänst och service. Det behöver ni i så fall först undersöka genom enkäten.