Kapitel 3 - Gör skillnad!
Nu är det dags att sätta igång!
När du har skaffat dig kunskaper om hur du och din myndighet kan arbeta för ett samhälle där alla kan delta – oavsett funktionsförmåga – är det dags för nästa steg. Nu kan du omsätta dina kunskaper i praktik. Ramarna bestäms av vilken roll du har och vilket uppdrag myndigheten har. Du har stora möjligheter att göra skillnad för de människor som möter myndighetens verksamhet.
Avgör vem eller vilka som ska driva arbetet
Det finns inga färdiga svar på frågan om hur arbetet ska gå till och vem eller vilka som ska arbeta med funktionshinderspolitiska frågor på just din myndighet. Det är flera faktorer som spelar in, bland annat myndighetens storlek och uppdrag. Ska många – eller rentav alla – medarbetare vara insatta och involverade, eller handlar det i första hand om att några nyckelpersoner ska driva arbetet?
Det gäller att avgöra vad som fungerar för just din myndighet. Det viktigaste är att arbetet blir något som genomsyrar hela verksamheten snarare än ett sidoprojekt för några få intresserade.
Gör en nulägesanalys
För att komma igång med arbetet med att genomföra funktionshinderspolitiken är det viktigt att undersöka hur det ser ut idag. Vilket arbete har gjorts tidigare och vad behöver ni göra nu? Genom att göra en nulägesanalys kan ni lättare sätta relevanta mål och få underlag som visar vilka insatser som skulle ge störst effekt.
Nulägesanalysen består av två steg:
- Kartlägg tidigare arbete – skapa en bild av vad myndigheten har gjort tidigare och hur det gick.
- Kartlägg områden och verksamheter – identifiera var ni behöver göra insatser för att öka tillgängligheten och skapa delaktighet för alla, hela tiden med medborgaren i centrum.
Klicka och läs mer om de två stegen.
Steg ett är att skapa en bild av vad ni har gjort tidigare, hur det gick till och vad resultatet blev. Ni kan ställa följande frågor:
- Fanns det en plan för arbetet? Vad fungerade bra och mindre bra med planen?
- Vilka insatser beslutade ni om och vilka genomförde ni inom ramen för arbetet?
- Vad blev resultatet av arbetet?
Titta på hur ni har arbetat med andra tvärsektoriella frågor tidigare, till exempel jämställdhet, social hållbarhet, barnrätt, hbtqi och mänskliga rättigheter. Lärdomar från arbetet med sådana frågor kan ge både inspiration och vägledning för hur ni kan driva funktionshindersfrågorna mest effektivt.
Steg två i nulägesanalysen är att identifiera områden och verksamheter där ni behöver göra insatser för att öka tillgängligheten och delaktigheten. Det kan ni göra genom att kartlägga era utmaningar, hinder och viktiga områden. Ni kan utgå från de här frågorna:
- Finns det särskilda områden eller verksamheter som ni behöver prioritera utifrån myndighetens uppdrag?
- Finns det särskilda grupper av personer med funktionsnedsättning som ni borde prioritera?
- Finns det några insatser som ni enkelt kan genomföra och som kan ge stor effekt?
Gör en nulägesanalys för varje del av verksamheten. Då kan ni identifiera insatser och arbete som ni redan gör. Ni kan också få uppslag till mål och insatser som kan ingå i er plan för det fortsatta arbetet.
Involvera gärna personer med funktionsnedsättning eller funktionshindersorganisationer redan under nulägesanalysen. De representerar personer med egen erfarenhet av hinder för delaktighet och kan bidra med kunskap och föreslå prioriteringar.
Tips från Myndigheten för yrkeshögskolan
Film: Tips från Myndigheten för yrkeshögskolan
Ta fram en plan
För att arbetet med funktionshinderspolitiken ska komma igång och fungera på lång sikt är det bra att ta fram en plan med tydliga mål. Planen ska utgå från nulägesanalysen. Ni kan också ha de fyra arbetssätten som stöd när ni planerar arbetet.
Klicka och läs mer om hur det kan gå till.
Bra mål är avgörande för att kunna styra arbetet och visa att planen ger resultat. Därför är det viktigt att formulera mål som en del av planen. Utgå ifrån nulägesanalysen när ni sätter mål. Fundera över om målen ska leda till effekter, resultat eller aktiviteter. Det spelar stor roll för vilken typ av mål ni ska sätta. Testa också att formulera insatser för att nå målen på olika nivåer. I vissa fall går det att bryta ner övergripande mål och koppla dem till konkreta insatser i verksamheten.
Det är viktigt att förankra planen internt. De personer som ska arbeta med funktionshinderspolitiska frågor på ett eller annat sätt behöver veta hur arbetet ska gå till och varför det är viktigt.
En förutsättning för en lyckad plan är att kunna visa resultat som går i linje med de uppsatta målen. Det viktigaste när det gäller uppföljning är att i förväg bestämma hur ni ska följa upp målen. Att i efterhand formulera indikatorer är ofta svårt och blir sällan användbart. Analysera därför i förväg hur ni ska mäta måluppfyllelsen. Följ därefter upp målen och kommunicera resultatet till de som kan ha användning av det.
I arbetet med planen behöver det finnas en person eller funktion som har ansvar för att genomföra, förvalta och följa upp planen. Det kan till exempel vara en samordnare eller strateg som får ett tydligt uppdrag och resurser för arbetet. Här är några exempel på vad den ansvariga personen kan göra:
- ha en nyckelroll i uppbyggnaden av kompetens kring de funktionshinderspolitiska frågorna
- bidra med kunskap som säkerställer att målformuleringar och planerade verksamheter utgår från de utmaningar som finns i arbetet med att integrera ett funktionshindersperspektiv
- bidra med kännedom om styrsystemet, var arbetet med delaktighet och tillgänglighet går lätt och var det behövs extra insatser
- bidra med ett funktionshindersperspektiv i verksamhetens analyser
- vara länken mellan funktionshindersfrågorna som kunskapsområde och den organisation som ska integrera ett funktionshindersperspektiv.
Vilken roll har du?
Fundera över vilken roll du har i arbetet med funktionshinderspolitiken på din myndighet. Du kan utgå från de här frågorna:
- Är din roll tydligt definierad, eller behöver du själv vara med och utforma den?
- Vad behöver du för att klara ditt uppdrag, till exempel i form av resurser som tid, mandat, personal och budget?
Använd handledningen
Ingår det i ditt uppdrag att informera, inspirera eller motivera andra i arbetet med funktionshinderspolitiken? Då kan du använda handledningen som hör till den här webbutbildningen. Välj ut relevanta delar och övningar för den grupp du ska utbilda, eller ta fram ett eget, skräddarsytt utbildningsmaterial med utgångspunkt i materialet.
Öppna handledningen i en ny flik i webbläsaren genom att klicka på knappen här nedanför.
Vad ska du göra nu?
Nu har du gått igenom det tredje och sista kapitlet i den här webbutbildningen. Det är dags att omsätta dina teoretiska kunskaper i praktik och börja arbeta med funktionshinderspolitiken i din roll.
Fundera över vad du vill göra nu och vad du skulle behöva för att komma igång. Du kan utgå från de här frågorna:
- Vad blir ditt första steg när det gäller att arbeta med funktionshinderspolitiken på din myndighet?
- Vilka fler personer skulle du vilja ha med dig i arbetet?
- Hur kan du få med dig dem?
- Finns det något som du tycker är särskilt prioriterat att arbeta med, utifrån din roll?
- Finns det något du skulle vilja göra på sikt, men som av någon anledning inte går att göra nu? I så fall vad, och varför?
Sammanfattande reflektioner från myndigheterna
Film: Sammanfattande reflektioner från myndigheterna